Proppfull av fördomar.

"Vad är det för fördomar du har egentligen?"
"Jag har inga fördomar..."
"Joho, det har du ju!"
"Jo det är sant, jag är proppfull av dem..."
"Det är vi alla, den som påstår något annat ljuger."

Jag kommer fortfarande ihåg det, helt sjukt. ;)
Anyway, fördomar är något vi tycker är ganska negativt laddat, eller? I alla fall känner jag det, för inte blir jag direkt positiv när någon nämner ordet. Dock kanske fördomar kan vara något positivt, för ibland är de inte helt obefogade. Jag har i alla fall haft rätt ett antal gånger när endast fördomar har fått mig att tro/misstänka något...
Dessutom kan en fördom få oss att tänka positivt om något, vilket är det allra bästa!

Att det är dumt att dra alla över en kam vet vi, men det behöver väl inte alltid vara samma sak som fördomar eller? Ingen rök utan eld, brukar det ju heta.
Kanske är det när en fördom och magkänslan samarbetar och talar om samma sak, som man ska börja fundera på om det kan vara så...? Magkänslan, ja. Den ska vi lita på för ofta har den rätt.

Fördomar, om det är positivt eller negativt eller rentav både och har jag inte kommit fram till. Det jag kan ana är att alla är fulla av dem, oavsett om man vill eller inte, är medveten om det eller ej.
Och magkänslan... den är något bra, för den leder oss ofta rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0